Simulation of Motorcycle Balance Control Using Scissored-Paired Control Moment Gyroscopes
Conference proceedings article
ผู้เขียน/บรรณาธิการ
กลุ่มสาขาการวิจัยเชิงกลยุทธ์
รายละเอียดสำหรับงานพิมพ์
รายชื่อผู้แต่ง: Paweekorn Buasakorn, Kitti Thamrongaphichartkul, Supachai Vongbunyong
ปีที่เผยแพร่ (ค.ศ.): 2025
หน้าแรก: 1917
หน้าสุดท้าย: 1922
จำนวนหน้า: 6
URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/10907431
ภาษา: English-United States (EN-US)
บทคัดย่อ
This paper presents a novel motorcycle stabilization system using scissor-paired Control Moment Gyroscopes (CMGs). We propose a control solution that doesn't require full vehicle dynamics, including speed and steering, but instead relies on a simplified CMG inverted pendulum model. This approach eliminates the need for complex full-vehicle equations. We introduce an LQR controller with Equilibrium Offset Com-pensation and a Centrifugal Force Adaptive Lean algorithm for stability management. To validate our approach, we develop a detailed Multibody Simulink model that accurately represents a real vehicle, serving as a comprehensive testbed for our control algorithms and model correctness.
คำสำคัญ
ไม่พบข้อมูลที่เกี่ยวข้อง