Identifying preferred solutions for multi-objective optimization: Application to capacitated vehicle routing problem
บทความในวารสาร
ผู้เขียน/บรรณาธิการ
กลุ่มสาขาการวิจัยเชิงกลยุทธ์
ไม่พบข้อมูลที่เกี่ยวข้อง
รายละเอียดสำหรับงานพิมพ์
รายชื่อผู้แต่ง: Sooktip T., Wattanapongsakorn N.
ผู้เผยแพร่: Springer
ปีที่เผยแพร่ (ค.ศ.): 2015
วารสาร: Cluster Computing (1386-7857)
Volume number: 18
Issue number: 4
หน้าแรก: 1435
หน้าสุดท้าย: 1448
จำนวนหน้า: 14
นอก: 1386-7857
eISSN: 1573-7543
ภาษา: English-Great Britain (EN-GB)
ดูในเว็บของวิทยาศาสตร์ | ดูบนเว็บไซต์ของสำนักพิมพ์ | บทความในเว็บของวิทยาศาสตร์
บทคัดย่อ
In this paper, the preference-based methods are proposed to solve the multi-objective optimization of the capacitated vehicle routing problem (CVRP) considering transportation time on different types of road. The objective functions are to minimize the transportation distance and time subject to capacity constraint when the transportation time depends on types of road. We perform the multi-objective optimization for CVRP in three steps. In the first step, the customer nodes are clustered according to the geographical coordinates of the nodes. Therefore, each cluster can be handled separately and in parallel by using cloud computing which is effectively applied in various applications for a large data analysis. In the second step, non-dominated sorting genetic algorithm-II which is a wellknown searching algorithm is applied to find the optimal routing paths from the depot to customers in each cluster. Finally, the preference-based method is considered to identify the appropriate solutions among the trade-off solutions (the non-dominated solutions) according to the decision maker’s preferences. This method expresses the decision maker’s preference as the reference values or ranking of the objective functions. The algorithm is demonstrated with a well-known instance of the CVRP. © Springer Science+Business Media New York 2015.
คำสำคัญ
Capacitated Vehicle Routing Problem, Multi-Objective Optimization, Preference-based method, Pruning algorithm