A comparative experimental investigation of CPV with and without SOE
บทความในวารสาร
ผู้เขียน/บรรณาธิการ
กลุ่มสาขาการวิจัยเชิงกลยุทธ์
ไม่พบข้อมูลที่เกี่ยวข้อง
รายละเอียดสำหรับงานพิมพ์
รายชื่อผู้แต่ง: Patanasemakul N., Rakkwamsuk P., Chuangchote S., Chenvidhya D., Songprakorp R., Kirtikara K.
ผู้เผยแพร่: Elsevier
ปีที่เผยแพร่ (ค.ศ.): 2019
วารสาร: Tunnelling and Underground Space Technology (0886-7798)
Volume number: 16
Issue number: 15
หน้าแรก: 1676
หน้าสุดท้าย: 1681
จำนวนหน้า: 6
นอก: 0886-7798
eISSN: 1878-4364
ภาษา: English-Great Britain (EN-GB)
ดูในเว็บของวิทยาศาสตร์ | ดูบนเว็บไซต์ของสำนักพิมพ์ | บทความในเว็บของวิทยาศาสตร์
บทคัดย่อ
In this research, an analysis method aiming as a tool to investigate the behavior of a tunnel lining during construction is developed based on a nonlinear ground-spring model in conjunction with a finite element method. A nonlinear ground-spring model that considers yield pressures is proposed and implemented into the numerical analysis. All relevant components of the shield tunnel construction process including the TBM, jack thrust force, shield tail wire brush, segmental lining, key-segment and ring and segment joints and proper interactions are considered in the analysis model. The reliability of the developed method is verified by comparing the analysis results with the full-scale test and field measurements of a previous study. The developed analysis method could reasonably reproduce the responses of a segmental lining at various stages with special attention during construction. A series of parametric analyses are conducted to highlight the robustness of the developed method to capture the effect of the key factors on the structural behavior of the segmental lining during construction. The effects of the tunnel depth, forces from eccentric jack thrust together with shield tail wire brush and position of key segment on the induced lining stresses can be well captured. ฉ 2019 Elsevier Ltd
คำสำคัญ
Ground-spring model, Lining, Shield tunneling